CAT
La Rambla, 65
933 187 925
CAT
Curs especialitzat
Les òperes de Richard Strauss per Miguel Ángel González Barrio
Dijous, 12 Gener
*Esdeveniments privats i exlusius per a socis del Cercle del Liceu


El passat dijous 12 de gener va començar el curs especialitzat Les òperes de Richard Strauss de la mà de l'expert Miguel Ángel González Barri, Dr. en Ciències Físiques, crític musical i especialista wagnerià.

El corpus operístic de Richard Strauss representa un dels majors fites en la història del gènere. Des dels seus vacil·lants inicis amb Guntram i Feuersnot, la seva fabulosa irrupció en l'avantguarda de l'època amb Elektra i Salomé i la seva consagració internacional amb El cavaller de la rosa, fins a la crepuscular i refinada Capriccio, potser cap compositor d'òperes alemanyes, a part de Mozart i, per descomptat Wagner, ha aconseguit implantar amb tanta contundència al cor del repertori.
No obstant això, moltes de les seves òperes segueixen sent molt poc o gens conegudes pel gran públic, i algunes esperen encara la seva estrena a Espanya.

El reconegut especialista en l'obra i la figura de Richard Wagner, Miguel Ángel González Barri és també un coneixedor profund i devot (encara que no acrític) de l'obra del compositor bavarès.

Contingut del curs
Lliçó 1. Els anys de formació (1864-1903) Els poemes simfònics. Els Lieder (dels Jugendlieder a l'Op. 51). Els primers i fallits assajos operístics: Guntram, La necessitat del foc (Feuersnot).
Lliçó 2. El "Big-bang" de Richard Strauss (1904-1910) L'emancipació del jou wagnerià. Hugo von Hofmannsthal entra en escena. De l'òpera psicoanalítica i avantguardista (Salomé, Elektra) a la subtil i anacrònica Delicatesse de El cavaller de la rosa.
Lliçó 3. La crisi. Viena I (1911-1923) Sense rumb fix. Hel·lenisme-classicisme (Ariadna a Naxos). Humanisme-simbolisme intel·lectual d'alta volada (La dona sense ombra). Descens a la comèdia domèstica (Intermezzo).
Lliçó 4. Viena II. Viure de les rendes (1923-1934) Helena Egipcíaca, l'òpera belcantista de Strauss. Hofmannsthal cedeix. Un gir realista amb tocs d'opereta: Arabella. Un nou (i efímer) llibretista, Stefan Zweig. Per fi una òpera còmica: La dona silenciosa.
Lliçó 5. Els anys foscos. Mort i transfiguració (1935-1949) Al·legat antibel·licista a l'Alemanya nazi: Dia de pau. Retorn a l'hel·lenisme. Tragèdia bucòlica (Daphne). L'òpera dels cinc llibretistes (L'amor de Dànae). Últimes reflexions (metamúsica): Capriccio. La tardor lluminós de Strauss (Quatre darreres cançons).
Propers Esdeveniments